Tuesday, July 17, 2007

PAS rakam takziah kepada keluarga mangsa Nuri

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Hrkh) – Parti Islam Se Malaysia (PAS) mengucapkan takziah kepada keluarga keenam-enam anggota Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) yang terkorban dalam nahas pesawat helikopter Nuri di Genting Sempah, Genting Highlands yang berjaya dikesan petang tadi.

Seluruh ahli dan pimpinan PAS mendoakan semoga roh mereka yang terkorban itu akan ditempatkan oleh Allah SWT di kalangan mereka yang soleh.
"Sesungguhnya keenam-enam mereka terkorban semasa menjalankan tugas untuk negara dan sewajarnya diberikan penghormatan tertinggi dan kaum keluarga mereka diberikan pampasan yang setimpal," kata Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, dalam kenyataan medianya hari ini.
Dalam pada itu PAS menggesa kerajaan khasnya Kementerian Pertahanan agar menghentikan serta-merta perkhidmatan pesawat helikopter pengangkutan Nuri atau Sikorsky S61 buatan Amerika Syarikat ini. Baca artikal asal

Mengulas kejadian ini....Utusan melayu hari ini melapurkan..Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang juga Menteri Pertahanan petang tadi berkata nahas itu dipercayai berpunca daripada faktor cuaca buruk. Baca artikal asal...sepatutnya najib tidak mengeluarkan kenyataan awal mengenai punca kejadian ini.Mayat-mayat mangsa belum dikeluarkan dari lokasi terbabit,bedah siasat oleh pihak hospital belum dibuat...jawatankuasa siasatan belum ditubuh dan dijalankan...kotak hitam belum di periksa...jadi..kenapa najib mendahului ini semua????Tidak lain dan tidak bukan...semata-mata mahu melepaskan diri dari tomahan dan pertanggungjawapan.Kita sedia maklum...pesawat ini mula digunakan oleh tentera kita pada tahun 1968.Pesawat ini sudah tidak sesuai lagi dengan teknikal semasa..keperluan semasa dan keselamatan kepada pengguna-pengguna alat tersebut.

Untuk itu..marilah kita sama-sama nilai qualiti pemimpin-pemimpin kita...sikap tanggungjawab mereka,sosial mereka dan agama mereka...fikir dan buatlah keputusan yang bijak.

Wassalam

Hak Milik Hazbj | Hak Cipta Hazbj