Tuesday, July 10, 2007

Kerajaan batal serta-merta kenaikan harga beras

KUALA LUMPUR 9 Julai – Kerajaan hari ini membatalkan serta-merta kenaikan harga beras import di peringkat pemborong yang diumumkan oleh Padiberas Nasional Berhad (Bernas) minggu lalu.

Utusan Malaysia online pada 9 Julai melaporkan "Kerajaan batal serta-merta kenaikan harga beras".Tahniah dan terima kasih diucapkan. Ini bermakna haga beras kembali seperti harga biasa.Memetik ucapan menteri Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin
Bernas telah menaikan harga pada 1 Julai pada peringkat pemborong dan surat pemohonan kenaikan dihantar ke kementeriannya bertarikh 3 Julai dan diterima pada 5 Julai.

‘‘Apabila telah berlaku (harga beras dinaikkan), baru ia sampai kepada kita,” kata Muhyidin.

Mengulas senario kes ini...

Pertama kita ucapkan terima kasih kepada kementerian kerana berjaya menyekat kenaikan harga beras yang merupakan makanan asas penduduk malaysia.

Kedua..kita merasakan ada sesuatu yang tidak kena antara kementerian dengan agensi kerajaan itu(Bernas).Jika kita kembali sejenak sewaktu dibangku sekolah dulu..guru bahasa Malaysia menyuruh kita membina beberapa ayat dengan memberikan kita beberapa perkataan.Setelah latihan itu siap..kita hantar untuk disemak oleh guru.Setelah disemak cikgu pangkah kepada semua jawapan yang dituliskan. Kata cikgu..jawapan kamu betul...tetapi cikgu terpaksa pangkah(salah) disebabkan ayat kamu tidak sampai maksud.
Jadi,melalui perumpamaan kisah di atas bermaksud ..kementerian bersusah payah mengubal dasar dan peraturan..tetapi segala dasar dan peraturan tersebut tidak diketahui oleh pihak sasaran.

Jadi...siapa yang sepatutnya disalahkan....baca artikal asal

Hak Milik Hazbj | Hak Cipta Hazbj