Tuesday, December 4, 2007

Takziah untuk mangsa payung terjun

KUALA LUMPUR, 5 Dis (Hrkh) - Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terbabit dalam nahas payung terjun di Langkawi, Kedah Ahad lalu.

"Saya yakin seluruh rakyat Malaysia menghargai pengorbanan perajurit-perajurit ini untuk tanah air," kata Presiden KeADILan, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam satu kenyataanya semalam.

Mangsa telah terkorban semasa raptai penuh upacara pembukaan Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2007 di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, katanya.

Dr Wan Azizah yang mewakili ahli dan pimpinan KeADILan mendoakan agar roh mangsa dicucuri rahmat dan kepada keluarga mangsa di harapkan sabar dan tabah.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10.30 pagi Ahad, tiga daripada 138 anggota Pasukan 10 Briged Para dari Kem Terendak, Melaka maut, manakala 11 lagi cedera selepas penerjunan mereka tersasar lebih 500 meter dari zon pendaratan di lapangan terbang Langkawi akibat tiupan angin kencang yang didakwa berlaku secara tiba-tiba.

Sebahagian daripada mereka jatuh di luar pagar lapangan terbang dan tersangkut di pokok, manakala sebahagian lagi jatuh ke laut termasuk tiga anggota yang terkorban.

Anggota Briged Para yang terkorban ialah Renjer Siti Hajar Yakub, 24; Prebet Nurul Wahida Mohamad Yunus, 20; dan Trooper Raimond Duncan, 25.

Dalam perkembangan berkaitan, media massa utama melaporkan acara penerjunan melibatkan anggota Briged Para bagi pembukaan pertunjukan udara Pameran Antarabangsa Udara dan Maritim Langkawi (LIMA 2007) dibatalkan penganjur.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Pertahanan dilapor berkata, perubahan luar jangka dalam masa 24 jam itu dibuat ekoran kemalangan yang berlaku Ahad lalu.

Selain tiga anggota yang terbunuh, 11 mengalami kecederaan termasuk Suraya Ali, 23, yang kritikal dan dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Anggota 10 Briged Para (PAC - Pasukan Aturgerak Cepat) adalah benteng hadapan tentera Malaysia dalam menghadapi satu-satu krisis yang berlaku.

Mereka adalah unit pertama yang akan di aturgerakkan andainya berlaku sesuatu krisis seperti penawanan lapangan terbang oleh musuh.

Para penganalisis berpendapat, pertunjukkan di Langkawi sebenarnya adalah sebahagian daripada latihan warga PAC 10 Briged Para dalam memastikan kesiap-siagaan mereka pada sebilangan masa.

ULASAN SAYA - KEMENTERIAN PERTAHANAN PERLU MELAKUKAN SESUATU BAGI MENGELAK ATAU MENGGURANGKAN KES-KES SEUMPAMA INI.cONTOH PALING SIMPLE IALAH LAKUKANLAH SOLAT HAJAT DAN DOA SELAMAT..MOHON KEHADRAT ALLAH..SEMUGA DIJAUHKAN DARI SEGALA BENTUK BENCANA DAN MUSIBAH...DAN INI SEPATUTNYA MENJADI SATU AMALAN ATM...MEMANG SAYA AKUI,ATM ADALAH SATU UNIT DAN PASUKAN YANG LENGKAP DAN KUAT....TAPI SEDAR,INGAT DAN INSAFLAH..KEKUATAN ALLAH LAGI HEBAT.

Hak Milik Hazbj | Hak Cipta Hazbj