Saturday, December 15, 2007

Tiga askar maut, empat cedera pangkalan dihempap pokok

GERIK 15 Dis. - Tiga anggota tentera maut, manakala empat yang lain cedera apabila pangkalan sementara mereka di Sungai Ketar, Taman Negeri Royal Belum dekat sini dihempap sebatang pokok balak yang tumbang selepas hujan lebat awal pagi ini.

Panglima II Briged, Brig Jen Datuk Fazlurrahman Mohamad Irfan berkata, kesemua mangsa merupakan anggota 21 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) yang berpangkalan di Pengkalan Chepa, Kelantan yang sedang menjalankan operasi rondaan di kawasan berkenaan.

“Kejadian berlaku pada kira-kira 4.50 pagi tadi. Tiga mangsa yang terbunuh dihempap batang pokok lebarnya kira-kira enam kaki (dua meter)... pokok besar yang tumbang itu berada di luar kem,” katanya kepada pemberita di Hospital Gerik di sini hari ini.

Anggota yang terkorban ialah Kpl Fauzi Yamat, 35, berasal dari Kelantan; Prebet Mohd Yazman Yaakub, 35, dari Pasir Putih, Kelantan; dan Prebet Roslin Hassan, 22, dari Setiu, Terengganu.

Mereka yang cedera pula ialah Lt Shah Amirul Izham Shamsul Kamar, Lans Kpl Mohd Yusri Yusuf, Prebet Mohd Izham Ishak dan Prebet Amar Mohamad Nordin.

Berita penuh


Sepatutnya kejadian seumpama ini boleh dielakkan dan dah banyak kali kejadian-kejadian yang menimpa anggota tentera merupakan kejadian yang boleh dielakkan.Sepatutnya,tentera melalui "unit pegawai keselamatannya" mesti memeriksa dan menilai setiap "tempat dan lokasi yang telah sedia" ada dan "lokasi baru" yang yang ingin dibangunkan...Adakah ianya menepati ciri-ciri keselamatan..terutama kepada anggota-anggotanya.

Jadi...saya menyeru kepada pihak tentera..jadikanlah "IKTIBAR DALAM KES INI"...dan kaedah penyelesaian kes perlulah diubah.

Hak Milik Hazbj | Hak Cipta Hazbj